Step-by-Step Factorization: Didactic Sequence with Symbolab in Tenth Grade of EGB

Reinaldo Antonio Guerrero Chirinos
https://orcid.org/0000-0003-0499-7453
Omar Marcelo Urbina Gálvez
https://orcid.org/0009-0004-8909-2462
Juan Carlos Jiménez Medina
https://orcid.org/0009-0008-6965-8528
Carlos Alfredo Ebla Olmedo
https://orcid.org/0009-0000-2635-5414
Gabriela del Cisne Cuenca Sarango
Abstract

This article analyzes the impact of the technological tool Symbolab on the teaching of factorization among Tenth-Grade students in Basic General Education (EGB in Spanish). The study was conducted using a didactic sequence structured within a quantitative, quasi-experimental design, with an experimental group using Symbolab as an interactive resource and a control group working with traditional, predominantly expository methods. Diagnostic tests and post-tests were administered to measure students' progress in identifying and solving notable products and trinomial factorization. The data were analyzed using inferential statistics with Student's t-tests for independent samples. A preliminary t-test was conducted to verify equivalence between the groups, followed by a post-intervention t-test to assess differences. The results showed a significant improvement in the academic performance of the experimental group, with a statistically significant difference (t = 3,242; p = 0,002), suggesting a positive impact of Symbolab on the teaching of factorization. Additionally, an increase in motivation, autonomy, conceptual understanding, and a positive attitude toward the use of technologies was observed. It is concluded that the integration of Symbolab into the teaching-learning process supports the acquisition of algebraic content, especially when applied in structured contexts with clear pedagogical objectives. This proposal provides empirical evidence on the effectiveness of Symbolab in teaching factorization, which may guide future pedagogical strategies for integrating digital tools into mathematics instruction.

DOWNLOADS
Download data is not yet available.
How to Cite
Guerrero Chirinos, R. A., Urbina Gálvez, O. M., Jiménez Medina, J. C., Ebla Olmedo, C. A., & Cuenca Sarango, G. del C. (2025). Step-by-Step Factorization: Didactic Sequence with Symbolab in Tenth Grade of EGB. Revista Tecnológica - ESPOL, 37(2), 36-48. https://doi.org/10.37815/rte.v37n2.1345

References

Ausubel, D. P. (1983). Psicología educativa: Un punto de vista cognoscitivo. Trillas.

Bruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Gedisa.

Bruner, J. S. (2021). Toward a theory of instruction (2.ª ed.). Harvard University Press. (Obra original publicada en 1966).

Erazo, M., Erazo, L. & Pérez, H. (2025). Impacto de Khan Academy en la facorización de trinomios. Caso: Unidad Educativa Luis Fernando Vivero, Guayaquil-Posorja. MQR Investigar, Revista Multidisciplinaria de Investigación Científica, 9(3), 1-40. https://doi.org/10.56048/MQR20225.9.3.2025.e916

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill.

Ministerio de Educación del Ecuador. (2016). Currículo de Matemática para la Educación General Básica y Bachillerato General Unificado. https://educacion.gob.ec/curriculo

Moreira, J., Beltrón, R. & Beltrón, V. (2021). Aprendizaje significativo una alternativa para transformar la educación. Revista Conrado, 21(105), 915-924.

Muñoz, D. & Guillén, J. (2025). Aprendizaje de factorización de polinomios con GeoGebra y recursos manipulativos en un laboratorio matemático. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 12(7), 1-10.

Prakash, S. (2024). Constructivismo en la educación: explorando las contribuciones de Piaget, Vygotsky y Bruner. Revista Internacional de Ciencia e Investigación (IJSR), 7(2), 274-278.

Rivera, M. (2013). Impacto de las TIC en el aprendizaje de matemáticas: Un estudio en el nivel medio. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 18(3), 45–60.

Rocco, A., Flores, S., Olguín, M. & Aguilera, R. (2024). Consideraciones ante el uso de la prueba de Shapiro-Wilk cuando se trabaja con muestras pequeñas. Revista Angiología, 76(1), 61-62. https://dx.doi.org/10.20960/angiologia.00568

Rodríguez, A. & Ortega, M. (2020). Uso de herramientas digitales para la enseñanza del álgebra en secundaria. Educación Matemática, 32(1), 55–72.

Sánchez, Y., Raqui, C., Huaroc, E, y Huaroc, N. (2024). Importancia de Conocer la Normalidad de los Datos Utilizados en los Trabajos de Investigación por Tesistas. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 17(2), 404-413. https://doi.org/10.37843/rted.v17i2.554

Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2019). Using Multivariate Statistics (7th ed.). Pearson.

Triola, M. F. (2009). Estadística (11.ª ed.). Pearson Educación.

Urbina, C. (2024). Tecnologías emergentes y su rol en el aprendizaje matemático: Un enfoque desde la neuroeducación. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 22(1), 33–50.