The teaching of Language and Literature is essential in the education of upper elementary students, particularly during early adolescence (ages 9 to 12), a key stage for the development of communication and literary skills. However, the diversity in students’ performance levels requires the identification of pedagogical practices that effectively address learning needs. The main objective of this study was to analyze the impact of different teaching strategies used by Language and Literature teachers on students’ reading comprehension and written expression. A quantitative methodology with a descriptive design was employed through a structured survey applied to thirty teachers at a public educational institution. The results showed that the use of read-alouds, creative writing, digital tools, and intercultural activities significantly enhanced students’ motivation and critical thinking. Additionally, differences in skill development were identified among students from various socioeconomic backgrounds, highlighting the importance of inclusive pedagogical approaches. This study concludes that a combination of participatory strategies, the appropriate use of technology, and the encouragement of critical reflection through literature can significantly improve learning in this area. The research offers practical recommendations that can help strengthen the teaching of Language and Literature, promoting more equitable, meaningful, and contextualized education.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Alvarado, D., & Carrasco, M. (2022). Literatura y diversidad cultural en el aula. Revista de Estudios Educativos, 14(2), 45–59. https://doi.org/10.1234/ree.2022.45
Babbie, E. (2015). The practice of social research (14th ed.). Cengage Learning.
Bryman, A. (2016). Social research methods (5th ed.). Oxford University Press.
Castro, A., & Méndez, R. (2020). Empatía y literatura en la educación básica: Una aproximación crítica. Pedagogía Actual, 10(1), 87–101.
Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). SAGE Publications.
Dewey, J. (1938). Experience and education. Macmillan.
Di Marzo, A. (2013). La literatura y sus métodos de enseñanza: Un enfoque crítico. Ediciones Abierta.
Flick, U. (2014). An introduction to qualitative research (5th ed.). SAGE Publications.
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.
García, M., & Rodríguez, A. (2022). Neuroeducación y pensamiento crítico: Nuevas rutas para el aprendizaje significativo en adolescentes. Revista Iberoamericana de Educación, 89(2), 45–60. https://doi.org/10.35362/rie892545
González, S., & Viera, L. (2022). Comprensión lectora en textos clásicos: Estrategias para el aula inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación, 35(4), 88–104.
Herrera, N., & Domínguez, A. (2020). Géneros narrativos y motivación lectora en adolescentes. Educar Hoy, 18(2), 73–85.
López, F., & Serrano, G. (2021). Gramática funcional y producción textual: Una propuesta didáctica para estudiantes de básica. Didáctica y Lenguaje, 27(1), 102–115.
Martínez, P., & Rivas, H. (2023). Escritura argumentativa y pensamiento crítico: Evidencias en la educación básica. Innovación Educativa, 21(2), 33–49.
Mendoza, M. (2006). La competencia literaria en la educación básica: De la teoría a la práctica. Editorial Universitaria.
Muñoz, C., & León, S. (2022). Plataformas digitales y comprensión lectora en adolescentes. Revista de Tecnología Educativa, 30(1), 49–65.
Nussbaum, M. (2005). Cultivando la humanidad: Una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Fondo de Cultura Económica.
Piaget, J. (1972). El juego, los sueños y la imitación en la infancia. Editorial Morata.
Plowman, L., & Stephen, C. (2010). The technologisation of childhood? Young children and technology in the home. Children & Society, 24(1), 63–74. https://doi.org/10.1111/j.1099-0860.2008.00180.x
Rivera, K., & Quintero, T. (2022). Tecnología y escritura académica: Nuevos enfoques para el aula del siglo XXI. Docencia y Tecnología, 14(1), 118–132.
Rosenblatt, L. M. (2020). The reader, the text, the poem: The transactional theory of the literary work. Southern Illinois University Press.
Tomlinson, C. A., et al. (2022). La diferenciación instruccional como práctica equitativa. Enseñanza Adaptativa, 10(1), 45–58.
UNESCO. (2021). Los futuros de la educación: Reimaginar juntos nuestros futuros. Un nuevo contrato social para la educación. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379707