This project arises in response to the growing global need for inclusive technological solutions aimed at improving the quality of life of people with visual impairments. The motivation is based on addressing the specific barriers these individuals face, with a particular focus on university environments. The methodology adopted focuses on the convergence of web services and networked communication technologies, seeking to promote the autonomy and safety of visually impaired people. A distinctive aspect of this project is the implementation of low power consumption and long-range technology, marking a pioneering approach in this field, which not only addresses the immediate need for inclusive solutions; but contributes to technological advancement by introducing efficient and long-range solutions. Through testing, very short response times are achieved in terms of identifying dangerous movements such as falls and detecting nearby objects, while character recognition still requires further refinement. The key innovation lies in the effective convergence of technologies, setting a new standard for inclusive and sustainable solutions. In other words, this project not only responds to a pressing need, but also marks a significant milestone in improving inclusion for the visually impaired, highlighting its relevance at the local level and contributing to global progress in this crucial field.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Basantes Varela, D. A., & Chalaco Chamba, E. A. (2019). Desarrollo de un prototipo de gafas para lectura de texto con visión artificial que asista a personas con discapacidad visual. Universidad Politecnica Salesiana, Quito. Obtenido de https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/17841
Bogdan-Martin, D. (2020). Global ICT Regulatory Outlook 2020 Pointing the way forward to collaborative regulation. Obtenido de https://www.itu.int/dms_pub/itu-d/opb/pref/D-PREF-BB.REG_OUT01-2020-PDF-E.pdf
Brito Moncayo, G. D., & Yanchatuña Aguayo, L. A. (2016). Visión artificial por alertas de voz y movimiento para personas con discapacidad visual en la Biblioteca de no videntes de la Universidad Técnica de Ambato. Universidad Técnica de Ambato, Ambato. Obtenido de http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/20348
Discapacidades, C. N. (2022). Estadísticas de Discapacidad – Consejo Nacional para la Igualdad de Discapacidades. Obtenido de Consejo Nacional para la Igualdad de Discapacidades: https://www.consejodiscapacidades.gob.ec/estadisticas-de-discapacidad/
Estella, M. P., Santos, C. B., & Arellano, M. J. (2011). Discapacidad Visual y Autonomia Personal Enfoque práctico de la rehabilitación. Discapacidad visual y autonomía personal. Organización Nacional de Ciegos Españoles, Madrid. Obtenido de http://sid.usal.es/idocs/F8/FDO26230/discap_visual.pdf
Ghebreyesus, D. T. (2019). Informe mundial de la salud. Obtenido de https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/328717/9789241516570-eng.pdf?sequence=18
Guillen Peñarreta, J. P., & Vizhñay Aguilar, C. F. (2016). Gafas especiales para detección de obstáculos con sistema de ubicación en caso de emergencia y ayuda de reconocimiento de billetes para personas con discapacidad visual. Universidad Politécnica Salesiana, Quito. Obtenido de https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/12295
ISO, 9999. (2022). Assistive products for persons with disability — Classification and terminology. Institución de Normas Británicas. Obtenido de https://webstore.ansi.org/preview-pages/BSI/preview_30395089.pdf
Marcillo Parrales, K., & Collantes Rodríguez, B. D. (2020). DISEÑO DE UN PROTOTIPO DE UN BASTÓN INTELIGENTE CON SENSORES PARA PERSONAS CON DISCAPACIDAD VISUAL Y FÍSICA EN LA CARRERA DE INGENIERÍA EN COMPUTACIÓN Y REDES. Universidad Estatal del sur de Manabí. Obtenido de http://repositorio.unesum.edu.ec/handle/53000/2249

